Scrisoare deschisă către Val Butnaru, directorul “Jurnal de Chişinău". Iar cenzură?

Click here for my posts in English or go here for you to get more details about INconstantIN!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
După ce vorbeam de Jurnal de Chişinău, ca fiind un exemplu tipic de presă ieftină din Republica Moldova revenind cu un update indispensabil afirmaţiei aflu astăzi că ziarul al cărui slogan este “Fii liber” are probleme serioase în a adapta respectivul slogan pentru propriul comportament. Sper să aveţi răbdarea necesară pentru a citi întreg postul, eu spun că se merită.


Stimate domnule Val Butnaru,

Dupa cum am aflat de la colegii de la Radio Europa Libera, dupa difuzarea emisiunii Valentinei Ursu in decembrie, unde in cadrul jurnalului saptaminal am menţionat cazul de cenzura a textului meu in ziarul dumneavoastra, redacţia Jurnalului a sunat la biroul radio pentru a tagadui acest fapt. De asemenea, am aflat de la cititorii Jurnalului care au sunat la redactia dumneavoastra, ca, desi cunoasteti foarte bine cazul, a fost declarat ca, de fapt, eu nu am spus adevarul, ca nicio cenzura nu s-a întimplat, in acest mod atacind profesionalismul si demnitatea mea proprie.

Dupa cum stiti dumneavoastra personal, cazul respectiv este bine documentat. Nu am primit pina azi niciun răspuns, nicio scuza si nicio explicatie din partea redactiei. Cred ca cel putin un raspuns din partea redactiei la mesajele mele ar fi normal in acest caz.

Cazul devine tot mai mult si mai mult o comedie, si, in acelasi timp, o tragedie. In loc sa va asumati raspundera pentru o greseala comisa, agravati o situatie. Eu nu sint deloc interesat in aceasta, dar trebuie sa spun ca in cazul cind redactia si colaboratorii Jurnalului vor continua sa nege faptul cenzurii care a avut loc, eu ma voi informa despre drepturile mele juridice. Recunoasteti vina dumneavoastra si nu ofensati onoarea meseriei noastre.

Cu respect,
Michael Wiersing Sudau



Datum: Tue, 17 Jul 2007 17:10:43 +0200 Von: "M. Wiersing"
M.Wiersing@gmx.net An: cotidian@jurnal.md CC: razvan@mma.ro,
ccepoi@ijc.md, api@api.md, Claus.Neukirch@osce.org, serafimo@rferl.org, vitalieciobanu@yahoo.com, ziaruldegarda@yahoo.com, oberlist@idash.org, popnekit@yahoo.com Betreff: Scrisoare catre Val Butnaru, director “Jurnal de Chisinau” (23.6)

Stimata doamna / stimate domnule,

Nu am primit pina acum niciun raspuns la scrisoarea mea (jos). Nu cred ca este in stilul Dvs.-Jurnal de Chisinau sa nu raspundeti la scrisorile colegilor. As dori sa va rog inca o data foarte mult sa-mi trimiteti un raspuns la mesajul meu. Cu respect, MWS.



Datum: Sat, 23 Jun 2007 14:57:20 +0200 Von: "M. Wiersing"
M.Wiersing@gmx.net An: cotidian@jurnal.md CC: popnekit@yahoo.com
Betreff: Scrisoare catre Val Butnaru, director “Jurnal de Chisinau”

Multstimate domnule Val Butnaru,

Presupun ca banuiti de ce Va scriu. Dupa cum Va este cunoscut, ziarul Dvs. a publicat saptamina trecuta (Jurnal de Chisinau, 12.06.2007) un interviu cu mine. Astfel de interviuri sint intotdeauna atit in interesul redactiei cit si al persoanei intervievate. Va multumesc mult pentru posibilitatea oferita.

Cu atit mai trist mi se pare faptul ca ati cenzurat interviul meu, neglijind o intelegere anterioara dar si simtul respectului fata de un conlocutor al ziarului. Dupa cum stiti, la intrebarea "In materialul respectiv dvs. scrieti: 'Statul moldovenesc pare sa renunte tot mai mult la datoria sa de a sustine activ cultura, ... '

Sunt cuvinte dure la adresa actualei guvernari. Nu v-ati temut de cei care detin puterea in statul moldav?" ultima parte a raspunsului meu a fost urmatoarea: "In acelasi timp este adevarat faptul ca producatorii de arta din Moldova isi taie craca de sub picioare, visind nostalgic la o re-unificare cu Romania. Ma tem ca anume artistii din Moldova ar pierde mult, daca ar fi sa se integreze totalmente in spatiul exclusiv romanesc, lipsindu-se de identitatea generata de specificul acestei tari. Si acesta exista, vrem sau
nu vrem."

Stim ca aici nu a fost vorba de o prescurtare intimplatoare din motive de spatiu, caruia anume acest fragment i-a cazut victima. Din textul autorizat de mine, despre care a fost intelegerea ca nu va mai fi schimbat (si cu siguranta nu fara acordul meu) a fost pastrat TOTUL cu exceptia acestor trei propozitii.

Puteti sa considerati opinia mea ca una gresita, o puteti critica, dar nu o puteti cenzura. Trebuie sa se accepte si opinia alotra. Cum sa se dezvolte in Moldova o societate deschisa, capabila de a critica, precum si o varietate de opinii, cind atit statul cit si opozitia cenzureaza? Mi se pare straniu faptul ca ziarul Dvs. pe de o parte intreaba oamenii despre relatia lor de altadata cu KGB-ul, se prezinta ca un luptator pentru libertatea presei, cu drept prezinta guvernul ca un organ de cenzura ("Nu v-ati temut de cei care detin puterea in statul moldav?") si, in acelasi timp, accepta doar opinii care 'ii plac'. Prin acest fel de neacceptare Va plasati la acelasi nivel cu cei pe care ii criticati.

Ca autor si jurnalist cu 15 ani de experienta in strainatate am trecut prin mai multe, dar nu am asteptat sa mi se intimple un astfel de lucru anume in Moldova, m-a dezamagit mult. Apreciez inalt lucrul pe care il face ziarul Dvs, anumite reportaje ca, spre exemplu, "Apartament pentru ministru" care s-a publicat ieri, insa trebuie sa-mi fie frica de cenzura in presa de opozitie ?

Ma intreb ce s-ar fi intimplat, daca aceleasi propozitii le-as fi spus nu eu, dar un reprezentant al Guvernului. Banuiesc ca le-ati fi publicat intentionat. Problema in cazul meu pare sa fi fost faptul ca un observator din vest a ajuns la o concluzie care nu Vi se pare potrivita. Nu cred ca ar trebui sa ma banuiti ca sint in prieten al comunistilor. Dar daca eu, ca un coleg de profesie din strainatate, am fost cenzurat, ma intreb daca si textele altor autori din Moldova au fost schimbate din motive ideologice. In acelasi timp ma mira faptul ca nu V-a placut pina intr-atit ceea ce am scris in interviu. Se considera indecenta chiar si doar exprimarea unor astfel de lucruri? De ce Va temeti? Oare cititorul Dvs. nu trebuie sa fie capabil sa-si creieze o opinie proprie?

Renuntarea la libertatea de opinii nu creeaza credibilitate ziarului Dvs. si nici imaginii acestuia in vest (inclusiv si in Romania). Bineinteles inteleg, ca Dvs., probabil, vedeti cele scrise de mine intr-o alta lumina si-i acordati o alta semnificatie. In cazul in care am exagerat in tratarea problemei, nu ar trebui sa fie atit de dificil sa publicati intrebarea si raspunsul meu complet din cadrul interviului. Vladimir Filat a cerut, saptamina aceasta, dreptul la replica cu privire la un comentariu care a fost publicat in "Jurnal de Chisinau". El si-a incheiat textul sau scurt cu urmatoarele cuvinte: "Cu speranta ca Jurnalul de Chisinau va ramane in continuare o tribuna a liberei exprimari..." Cu placere sustin aceasta replica.

Cu profund respect,
in asteptarea raspunsului Dvs.
Michael Wiersing Sudau

Funny, nu?

2 comments:

Mircea-Gabriel said...

Hihihi :) Am mai citit undeva ca Fluxul, Timpul si JdC nu publica decât stiri pozitive cu România.

Intrebarea mea este : Sponsorizeaza sau nu Guvernul Român ziarele românesti din Moldova ? Daca da... mi-e teama ca redactorii ziarelor molodvenesti din exces de zel cenzureaza orice idee care ar fi contra României ! Deci daca JdC este sustinut finaciar de catre România atunci atitudinea lui Butnaru este justificabila deoarece ii este teama sa nu -si piarda finantarea. Daca nu, atunci cred ca e mult mai grav, este un fel de reflex comunist : cine nu e cu noi este importriva noastra !

Acum revenind la fraza cenzurata : Sincer vorbind nu prea are noima : adica cum, artistii nu mai produc cultura din cauza ca viseaza la Unire ? Ce aberatie mai este si asta ? Si de unde si pana unde ideea ca artistii basarabeni vor o integrare totala în « spatiul exclusiv românesc ». Eu cred ca acest nene evreu (iaca ca sunt antisemit când ma enervez !) voia sa transmita un mesaj, de altfel misto ambalat in preocuparea sa sincera pentru cultura moldoveneasca care va fi absorbita de cultura româneasca (de cultura rusa nu se zice nimic in text). Spre marea lui surpindere acest mesaj a fost oprit ! :D

INconstantIN said...

Raspunsul la intrebarea cu sponzorizarea este afirmativ. Mi se rupe de ce abereaza acel nene evreu, e si el in slujba cuiva. Ceea ce ma mira e cum astia de la Jdc si-au facut-o cu mana lor, cum urland pe la toate colturile de mass media controlata de comunisti acum ajung sa fie ei aratati cu degetul!